Dünyanın en prestijli motor sporları serisi
Formula 1, 75. yılını kutladığı 2025 sezonunu 16 Mart Pazar günü TSİ 07:00’de başlayacak olan Avustralya Grand Prix’si ile beIN SPORTS ekranlarında açıyor.
2026’da araçların büyük oranda değişeceği yeni bir kural dönemine adım atacak olan Formula 1, bu yıl mevcut kural döneminin son yılını yaşayacak. Aynı kurallarla dördüncü yıla girilirken rekabet seviyesinin hiç olmadığı kadar yükselmesi ve tıpkı 2024’ün ikinci yarısında olduğu gibi yarışılan piste ve koşullara göre kimin önde olduğunun değişmesi bekleniyor.
Peki heyecanla beklenen yeni sezonun ilk yarışı öncesinde güç dengeleri nasıl, hangi pilot hangi takımla yarışıyor, yarış takvimi nasıl ve kurallarda neler değişti? Gelin beraber bakalım.
ŞAMPİYONA TAKVİMİ
İlk olarak şampiyona takvimine göz atalım. 2024’te olduğu gibi bu sezon da takvim tam 24 hafta sonundan oluşacak ve bu alandaki rekor egale edilecek.
Yeni sezon, 2019’un ardından ilk kez Avustralya’da başlayacak ve alışık olduğumuz şekilde Abu Dabi’de noktalanacak.
Sezonun ilk yarışının ardından F1 padoğu Asya turuna çıkacak ve sırasıyla Çin, Japonya, Bahreyn ve Suudi Arabistan yarışları yapılacak.
Bu Asya turunun ardından yaz arasına kadar olan bölümde Miami, Imola, Monako, İspanya, Kanada, Avusturya, Britanya, Belçika ve Macaristan’a gidilecek. Macaristan Grand Prix’sinin akabinde ise 4 haftalık yaz arası başlayacak.
Yaz tatilinin ardından Hollanda, Monza, Azerbaycan, Singapur, Austin, Meksika, Brezilya, Las Vegas, Katar ve Abu Dabi yarışlarıyla sezon sona erecek.
2025 FORMULA 1 TAKVİMİ:
Tarih
|
Ülke
|
Pist
|
14-16
Mart
|
Avustralya
|
Melbourne
|
21-23
Mart
|
Çin
|
Şanghay
|
4-6 Nisan
|
Japonya
|
Suzuka
|
11-13
Nisan
|
Bahreyn
|
Sakhir
|
18-20 Nisan
|
Suudi
Arabistan
|
Cidde
|
2-4 Mayıs
|
Amerika
Birleşik Devletleri
|
Miami
|
16-18
Mayıs
|
İtalya
|
Imola
|
23-25
Mayıs
|
Monako
|
Monako
|
30 Mayıs
– 1 Haziran
|
İspanya
|
Barselona
|
13-15
Haziran
|
Kanada
|
Montreal
|
27-29
Haziran
|
Avusturya
|
Spielberg
|
4-6
Temmuz
|
Birleşik Krallık
|
Silverstone
|
25-27
Temmuz
|
Belçika
|
Spa
|
1-3
Ağustos
|
Macaristan
|
Budapeşte
|
29-31
Ağustos
|
Hollanda
|
Zandvoort
|
5-7 Eylül
|
İtalya
|
Monza
|
19-21
Eylül
|
Azerbaycan
|
Bakü
|
3-5 Ekim
|
Singapur
|
Singapur
|
17-19
Ekim
|
Amerika
Birleşik Devletleri
|
Austin
|
24-26
Ekim
|
Meksika
|
Mexico
City
|
7-9 Kasım
|
Brezilya
|
São Paulo
|
20-22
Kasım
|
Amerika
Birleşik Devletleri
|
Las Vegas
|
28-30
Kasım
|
Katar
|
Lusail
|
5-7
Aralık
|
Abu Dabi
|
Yas
Marina
|
KURAL DEĞİŞİKLİKLERİ
Yeni sezon öncesinde hem teknik hem de sportif düzenlemeler büyük oranda aynı kalıyorlar ama bazı noktalarda geçen yıla kıyasla farklılıklar mevcut.
EN HIZLI TUR PUANI KALDIRILDI
İlk olarak 2019’da uygulanmaya başlayan en hızlı tur kuralına göre, yarışın en hızlı turunu kaydeden pilot, ilk 10 sırada finiş görmesi durumunda ilave 1 puanı hanesine yazdırıyordu.
İlk etapta bu kuralın yarışlara ekstra heyecan katacağı düşünülse de bu kuralın manipüle edilmeye açık olması son dönemde tartışmalara neden oldu. Bu tartışmaların ardından kuralın kaldırılmasına karar verildi. Böylelikle artık yarışta en hızlı turu kaydeden ve ilk 10 sırada finiş gören pilota ilave 1 puan verilmeyecek.
ESNEK KANATLAR
Son birkaç sezondur sürekli olarak gündeme gelen esnek kanatlar konusu, geçtiğimiz sezon Azerbaycan Grand Prix’sinde McLaren’ın arka kanat tasarımının bir “Mini DRS” etkisi yarattığına dair söylentilerle bir kez daha en sıcak gündem maddelerinden biri hâline gelmişti.
FIA, bu tartışmaların ardından esnek kanatlarla ilgili kuralları sıkılaştırmaya karar verdi. Yeni kurallara göre arka kanat açıklığı artık minimum 9,4 ila 13 milimetre arasında olabilecek. Geçen yıl bu aralık 10 ila 15 milimetre arasındaydı. DRS açıldığında ise üst sınır 85 milimetre olarak kalacak.
Takımlara bu konuda gerekli düzenlemeleri yapabilmesi için zaman tanınıyor. Bu doğrultuda esnek kanatlar konusundaki sıkılaştırılmış kurallar, sezonun 9. yarışı olan İspanya Grand Prix’sinde devreye girecek.
MİNİMUM AĞIRLIK ARTTI
Son yıllarda hem araçların güvenlik standartlarının artması hem de elektrik teknolojisine daha çok yer verilmesi ve bataryaların büyümesiyle F1 araçlarının ağırlığı sürekli olarak arttı.
Ağırlığın sürekli olarak artmasıyla takımların minimum ağırlık sınırı olan 798 kilograma inmekte zorlandığını görüyorduk ve minimum ağırlık limitine inemeyen ekipler de mevcuttu.
Bu sezon ise araçların yakıt hariç minimum ağırlığı 798 kg’den 800 kg’ye çıkarıldı. Bu artışın nedeni, pilotların minimum ağırlığının 80 kg’den 82 kg’ye yükseltilmesi.
ÇAYLAK PİLOTLARA DAHA FAZLA ANTRENMAN ŞANSI
2025 sezonunda çaylak pilotlara daha fazla F1 antrenmanlarına çıkma fırsatı tanınacak. Bir önceki sezonda her tam zamanlı pilot, en az bir antrenman seansında koltuğunu bir çaylak pilota bırakmak zorundaydı.
Bu sezon ise yeni kuralla birlikte bu sayı ikiye çıkarıldı. Böylelikle her takım toplam 4 antrenman seansında bir çaylak pilota şans vermek zorunda olacak.
TAKIMLAR VE PİLOT KADROLARI
1.) McLaren: #4 Lando Norris - #81 Oscar Piastri
Geçtiğimiz yılın Markalar Şampiyonu McLaren, 2025’e de favori olarak giriyor. Geçtiğimiz sezonki pilot kadrosunu koruyan McLaren, kış testlerindeki güçlü performanslarının ardından Avustralya’ya favori olarak geldi. Woking merkezli ekip, sezonun ilk sıralama turlarında da ilk iki sırayı alarak onlardan beklenen güçlü tempoyu doğrulamış oldu.
McLaren için hedef, Markalar Şampiyonluğunu korurken geçen yıl ellerinden kaçan Pilotlar Şampiyonluğunu da bu sefer kazanmak. McLaren’ın şu ana kadar ortaya koyduğu tempoya bakıldığında Lando Norris ve Oscar Piastri için bu yıl şampiyonluk fazlasıyla gerçekçi bir hedef.
Papaya renkli ekibin iki genç ve yetenekli pilotu arasındaki olası galibiyet ve şampiyonluk mücadelesini nasıl yöneteceği ise merak konusu. Geçtiğimiz sezon yer yer Norris ve Piastri’nin pist üzerinde yaklaştığını görmüştük ve McLaren’ın pilotları arasındaki mücadeleleri yönetme biçimi zaman zaman eleştirilmişti.
2022’ye yani mevcut kural döneminin ilk yılına son sırada başlayan McLaren, doğru hamleler ve gelişim programıyla son sırada girdiği kural döneminin final yılına en hızlı ekip olarak başlıyor ve en azından sezonun ilk bölümünde McLaren’ı geçmek kolay olmayacak gibi.
McLaren ve pilotları için bu sezon şampiyonluk tek hedef.
2.) Ferrari: #16 Charles Leclerc - #44 Lewis Hamilton
Geçtiğimiz sezon Markalar Şampiyonluğunu McLaren’a son yarışta kaybeden Ferrari için hedef her sezon olduğu gibi yine şampiyonluk. F1 tarihinin istatistiksel olarak en başarılı pilotu Lewis Hamilton’ın takıma gelmesiyle takım içerisindeki odak daha da artarken 2025 aracında büyük değişiklikler yapıldı.
Bu değişikliklerle beraber aracın karakteristikleri değişti ve İtalyan ekibin mühendislerinin bazı konularda aracı yeniden anlaması gerek. Özellikle optimum ayar aralığını bulmakta zorlanan Ferrari’nin aracındaki yeni değişikliklere alışması gerekiyor. Ferrari, aracını anlayana kadar yani belki de sezonun en azından ilk birkaç yarışında en önde McLaren ile mücadele edemeyecek gibi duruyor ama mevcut paket optimize edildiğinde Ferrari en önde McLaren’ı zorlayabilir. Tabii aynı zamanda Hamilton için de büyük bir alışma süreci yaşanmakta.
Takım sezonun ilk sıralama turlarında 7 ve 8. sıralarını alarak destekçilerini hayal kırıklığına uğratsa da sezon ilerledikçe Ferrari’nin form grafiği fazlasıyla artabilir. Yine de en azından sezonun bu noktasında İtalyan ekip zirveye istediğinden uzakta.
3.) Red Bull: #1 Max Verstappen - #30 Liam Lawson
Geçtiğimiz sezon Max Verstappen ile Pilotlar Şampiyonluğunu kazanan Red Bull, Markalar Şampiyonluğunu ise McLaren’a kaptırmıştı. Markalar Şampiyonluğunun kaybedilmesinde takımın Meksikalı pilotu Sergio Perez’in istikrarsız performanslarının payı büyüktü ve sezon sonunda Perez ile yollar ayrıldı. Perez’in yerine Red Bull akademisinin genç pilotu Liam Lawson getirildi.
2023’te tarihi bir sezon geçiren ve neredeyse tüm yarışları kazanan Red Bull, 2024’e de güçlü başlamıştı ama sezonun ilk birkaç yarışının ardından McLaren, Ferrari ve Mercedes ön tarafta Red Bull’u zorlayarak galibiyetler için savaşmaya başladılar. Red Bull’un kendini 4. en hızlı takım olarak bulduğu hafta sonları dahi yaşandı. Sezon içerisinde yaşanan bu ani güç dengesi değişimi ve aracın bir anda dengesini kaybetmesi sezonun orta bölümünde ufak çaplı bir krizin yaşanmasına neden olsa da sezonun son bölümünde araç yeniden daha iyi bir noktaya geldi ve Verstappen, Pilotlar Şampiyonu olmayı başardı.
Red Bull, geçtiğimiz sezonu en hızlı ekip olarak kapatmamıştı ve bu sezona da en hızlı ekip olarak başlamıyorlar. Lawson, Red Bull’un zorlu ikinci koltuğuna hızlı bir şekilde alışmak zorunda ama bu süreç kolay olmayacak. Nitekim Yeni Zelandalı pilot ilk sıralama turlarında sadece 18. olabildi. Verstappen ise araçtan maksimumu almayı sürdürüyor ama bu McLaren’ı geçmeye yeterli olmadı ve Hollandalı pilot McLaren’ların neredeyse yarım saniye gerisinde 3. sırayı aldı. Red Bull sezon içerisinde ileri doğru adımlar atmadığı takdirdr Verstappen’in McLaren pilotları ile istikrarlı bir şekilde mücadele etmesi ve üst üste 5. şampiyonluğunu kazanması kolay durmuyor.
4.) Mercedes: #12 Andrea Kimi Antonelli - #63 George Russell
Zemin etkisi döneminde umduğunu bulamayan Mercedes, Lewis Hamilton’ın ayrılmasıyla boşalan koltuğu 12 yaşından bu yana Mercedes akademisinde yer alan genç yetenek Kimi Antonelli ile doldurdu. George Russell ise artık takımın net bir şekilde lideri ve bir numaralı pilotu rolünü alacak.
Oldukça pozitif bir sezon öncesi testi geçiren Mercedes, zemin etkisi dönemindeki en rekabetçi aracını üretmiş gibi duruyor ama tıpkı Red Bull ve Ferrari gibi Alman ekip de şu anda McLaren ile istikrarlı bir şekilde mücadele edebilecek bir tempoya sahip gibi durmuyor.
Yine de Mercedes için zemin etkisi döneminin en iyi yılı geliyor olabilir.
5.) Aston Martin: #14 Fernando Alonso - #18 Lance Stroll
F1’in efsanevi tasarımcısı Adrian Newey’nin ekibe katılması ve yeni rüzgar tünellerinin kullanıma açılmasıyla gelecek için fazlasıyla ümit vaat eden Aston Martin, bu yıl 2025 aracına olan odağını erkenden kesip yeni kuralların devreye gireceği 2026 sezonuna odaklanabilir.
Geçen yılki pilot kadrosuyla yoluna devam eden tek takım konumundaki Aston Martin, kış testlerinde beklentilerin altında kalmıştı ve Avustralya’da sıralama turlarında daha rekabetçi gözüktü. Yine de İngiliz ekip bu yıl da orta grupta yer alıyor ve ilk 4’le mücadele edebilecek gibi durmuyor. Bu da onların bu yıldan ümidi kesip 2026 kural değişikliklerine odaklanmalarına neden olabilir.
6.) Alpine: #7 Jack Doohan - #10 Pierre Gasly
Esteban Ocon ile yollarını ayıran Alpine, Ocon’dan boşalan koltuğu kendi akademisinden Jack Doohan ile doldurdu.
İyi bir sezon öncesi testi geçiren Alpine’in geçen yıla kıyasla gelişim kaydettiği aşikar ama onlar da orta grupta yer alıyorlar ve tıpkı Aston Martin gibi sezonun erken bölümlerinde odaklarını 2026’ya kaydırabilirler.
7.) Haas: #31 Esteban Ocon - #87 Oliver Bearman
F1’in Amerikalı ekibi Haas, yeni sezon öncesinde pilot kadrosunu tamamen yeniledi.
Nico Hulkenberg ve Kevin Magnussen takımdan ayrılırken Alpine’den Esteban Ocon ve Ferrari Genç Pilot Akademisi’nden Oliver Bearman ekibe katıldılar.
Orta gruptaki rakiplerine kıyasla daha az gelişim kaydetmiş gibi duran Haas, şu ana kadar Avustralya’da zor bir hafta sonu geçirdi ve sıralama turlarında son iki sırayı aldılar. Bu durum sezonun büyük bölümünde Haas için devam edebilir.
8.) VCARB: #6 Isack Hadjar - #22 Yuki Tsunoda
Geçtiğimiz yılın büyük bölümünü gridin sonlarında geçiren VCARB, Liam Lawson’ın Red Bull’a gitmesiyle boşalan koltuğu F2’den Isack Hadjar ile durdurdu.
Geçtiğimiz yıla kıyasla net bir gelişim kaydeden VCARB, gridin sonlarından orta grubun önlerinde doğru gelmiş vaziyette. Tsunoda’nın sıralama turlarında aldığı 5.’lik de VCARB’nin temposunu doğrular nitelikteydi. Faenza merkezli ekibi, 2024’e kıyasla çok daha iyi bir yıl beklediği aşikar.
9.) Williams: #23 Alexander Albon - #55 Carlos Sainz
Lewis Hamilton’ın Ferrari’deki koltuğunu almasıyla boşa çıkan Carlos Sainz, 2025 için Williams’ı tercih etmişti. Bu hamle ile pilot kadrosunu güçlendiren Williams, aracının performansını da oldukça ileri taşıdı.
Yeni takım patronu James Vowles önderliğinde doğru adımlar atmaya devam eden Williams, geçtiğimiz yıla kıyasla en çok gelişim kaydeden ekip konumunda. Takımın Avustralya’daki sıralama turlarında 6 ve 10. sıraları alması da gelişimlerini doğruladı.
Geçtiğimiz yılı 9. Sırada noktalayan İngiliz ekip, bu yıl orta grubun en önünde yer almak için mücadele edecek.
10.) Kick Sauber: #5 Gabriel Bortoleto - #27 Nico Hulkenberg
Geçtiğimiz sezon sadece 4 puan toplayabilerek sezonu son sırada noktalayan Kick Sauber, yeni sezon öncesinde pilot kadrosunu yeniledi.
Valtteri Bottas ve Guanyu Zhou ile yollar ayrılırken son F2 şampiyonu Gabriel Bortoleto ve Nico Hulkenberg ile anlaşma sağlandı.
Geçtiğimiz yıla kıyasla gelişim kaydeden ve artık net bir şekilde son sırada olmayacak gibi duran Sauber, 2026’da Audi tarafından devralınacak. Bundan dolayı ekibin odağı elbette tamamen 2026’ya kaymış vaziyette ve bu yıl tamamen 2026’a hazırlanma odağıyla geçecek.